Oops!

Igår åkte jag och Micki till stranden.. gjorde misstaget att inte smörja in mig.. Så nu har jag bränt mig lite på ryggen.. Men men, det e ju dåligt väder idag så då hinner huden att vila sig ^^ För i morgon är det stranden som gäller igen =) höhö! Vi får även besök av Mickis jobbarkompis och hans tjej i morgon. Kul att träffa lite nytt folkn =)

I tisdags var vi ute i Vilshärad hos Ella och Peter på lite middag. Det var verkligen jätte mysigt. Satt och pratade massa om graviditeten med Ella :P hehe! Så nu vet man lite mer, man lär ju sig något nytt hela tiden.

Jag hinner inte skriva så mkt mer nu, för jag ska iväg med mamma..
Men jag skriver og mer ikväll..

hej så länge!




Vecka 13

Grattis - du är nu gravid i vecka 13 och har inlett den 2: a trimestern! Fostrets olika organ fortsätter att växa, men organens "arkitektur" är lagd. Det betyder att skada på grund av läkemedel, infektion och liknande efter denna period inte ger missbildningar. Stämbanden börjar så smått att utvecklas. Fostrets bukspottskörtel börjar producera insulin, och levern börjar utsöndra galla.

Din livmoder växer i jämn takt. Detta kan ge upphov till lite magsmärtor. Din aptit ökar, men tänk på att äta sunt!

Istället för att sova på rygg kan det vara klokt att hitta en annan sovställning. När du ligger på rygg ökar trycket på organ och blodådror som ligger "bakom" fostret.

Gravida ska använda bilbälte. Det finns ingen anledning att inte göra detta, även om du är gravid. Du kan med fördel lägga bilbältet så långt ned på magen som möjligt, ev. köpa ett hjälpmedel för gravida för att kunna lägga bältet nedanför fostret.

Fostrets längd: 6,6 cm från hjässa till stuss


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0