Riskfyllt men berörande arbete

Har precis sett på dokumentären om Krigsrepotern Martin Adler som blev skjuten till döds 2006. Det var en väldigt berörande dokumentär där man fick se hans arbete. Både film och foto.
Man ser i media hur det är i fattiga och krigshärjade länder.. Tror man.. Men efter denna dokumentär så har man fått mer inblick hur det verkligen är runt omkring i världen. Det var en väldigt berörande dokumentär som satte sig i hjärtat.. Det kom några tårar när jag satt här och kollade.. Det gjorde så ont i mig att se hur människor har det.. Och så går vi här hemma i Sverige och klagar på det ena efter det andra! Jag ska inte klaga mer iallafall.. Det finns dom som har det 100 ggr värre än oss här i Sverige. Vi inser inte hur bra vi har det.
När jag såg programmet kom jag att tänka på Johanne Hildebrandt som oxå har följt krigen runt om i olika länder. Då hon var nere i Irak (tror jag det var) och följde soldaternas arbete, följde jag hennes blogg dagligen. Där fick man en inblick hur soldaternas arbete ser ut, hur farligt det är i krigshärjade länder och vilket bra arbete soldaterna gör. Vi skickar inte ner våra soldater till länder för att kriga. Vi skickar ner dom för en god sak. Att hjälpa till. Att hjälpa dom som hat det värre ställt än oss. Våra soldater gör ett bra arbete! En god gärning!
Det är ett riskfyllt arbete att jobba i ett krigshärjat land. Men de som gör det.. Gör det för en god sak.
Som Martin Adler. Han ville att folk skulle få upp ögonen för hur det verkligen ser ut i världen, det vi blundar för. Och han gjoirde ett bra arbete.
Tänk om Svenska folket kunde börja tycka att våra soldater oxå gör det..?

Hm, det blev visst lite mer skrivande än om Martin Adler. Men jag tycker att vi kritiserar det militära arbetet alldeles för mkt. Jag har alltid haft ett intresse för det militära. Vet egentligen inte varför. Ville bli militär när jag var mindre, men alla mina allergier sätter stopp för det. Brukar sitta och titta på dokumentärer på Discovery när det handlar om det militära. Det intresserar mig.
Micki kan bli ganska trött på mig ibland när jag börjar fråga om vad saker betyder och vad det är osv. :P haha Men som man har blivit lärd.. Frågar man inte får man inget veta ^^,

Med detta tackar jag för mig och säger god natt!

Ta hand om er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0